Volg Gatsby

6 gezondheidstips van mensen die nooit ziek zijn


Met deze simpele gewoontes houd je virussen buiten de deur.

Terwijl jij vier keer per jaar snotterend, hoestend op de bank ligt, zijn er ook mensen die – hoe erg het ook heerst – nooit ziek zijn. Enerzijds benijd je ze, anderzijds vraag je je sterk af wat jij nou fout doet. Hier zijn 6 geheime tips van übermensen die nooit ziek zijn.   

1. Blijf in beweging

“Blijven bewegen is het meest belangrijke dat je kunt doen om je jaarlijkse aantal ziektedagen te verminderen,” zegt David Nieman, dokter en directeur bij het Appalachian State University Human Performance Lab.

Consistent blijven bewegen houdt volgens onderzoek je gezondheid in topconditie. Hoe dit precies kan, is niet helemaal duidelijk. Mogelijk zorgt de extra hartactiviteit voor een leger aan bacteriedodende cellen en voor een verlaging van stresshormonen, vermoeden de onderzoekers.

“Mensen die 30 tot 60 minuten per dag in beweging zijn, hebben 46% minder ziektedagen per jaar dan inactieve mensen,” zegt Nieman.

Ook als je niet genoeg tijd hebt om in je drukke leven een workout in te plannen, kun je toch nog van de voordelen profiteren. “Deel simpelweg je dagelijkse beweging op in meerdere sets van 10 minuten,” legt Nieman uit.

2. Was vaak je handen

Als iets je ziek kan maken, zijn het wel je eigen – vieze – vingers. De reden is simpel: per uur raak je gemiddeld 16 keer je gezicht aan. Voor bacteriën is dit de perfecte toegangspoort tot je lichaam. Was daarom een paar keer per dag je handen met zeep en warm water, zegt het Center for Disease Control and Prevention. Handontsmettingsmiddel werkt ook, mits het minimaal 60 procent alcohol bevat.

Ook goed om te weten: een high-five of boks resulteert in 50 procent minder bacteriën dan een normale hand geven. Al is het wel de vraag hoe de rest van je kantoor daarover denkt.

3. Duik vaker de koffer in

Wie had gedacht dat scharrels en partners ook bij kunnen dragen aan je gezondheid? Volgens onderzoekers van Wilkes University in Pennsylvania hadden studenten die één of twee keer per week sex hadden meer antilichamen in hun bloed. Deze stoffen zijn belangrijk in de strijd tegen ziekteopwekkers als virussen en bacteriën. Veilig vrijen is dus nog veiliger dan je dacht.

4. Verander van spijs

“Gezonde voeding mag uiteraard niet worden vergeten,” zegt voedingsdeskundige Jackie Newgent. “Er zijn meerdere dingen die je gezondheid kunnen stimuleren.” Door gevarieerd te eten haal je wat je lichaam nodig heeft gemakkelijker in huis. Synergie is duidelijk het sleutelwoord.

Leg hierbij de nadruk op veel groenten zoals bloemkool, asperges, spinazie en champignons. Ook kan het helpen om probiotica te slikken/drinken om je lichaam van extra gezonde bacteriën te voorzien. Mensen die meer probiotica slikken, zijn minder vaak ziek en herstellen sneller, schrijft de British Journal of Nutrition.

5. Pak 8 uur slaap

Volgens het National Sleep Foundation, pakken personen met een bovengemiddeld goede gezondheid meer uren slaap per nacht dan anderen. Op dezelfde manier dat een slechte nacht je dag goed kan verzieken, geldt het omgekeerde ook. Slaap beter, voel je beter.

Je immuunsysteem gedijt beter met een goede nachtrust. Volgens onderzoek lopen mensen met minder dan 6 uur slaap per nacht vier keer meer risico om ziek te worden.

6. Mindfulness

Wat moet je doen als je stress hebt? Diep ademhalen en ontspannen. Onderzoek heeft aangetoond mensen die regelmatig mediteren en ademhalingsoefeningen doen, minder vaak ziek zijn. Ook zijn hun symptomen minder heftig wanneer ze wel ziek worden. Een beetje ontspannen doet kennelijk wonderen voor je geest én je gezondheid. Dubbele winst. 

(Via Men's Health)

Meer Leren
Zo krijg je dat vervelende deuntje uit je hoofd
19/06/2018   Door Christine van Spankeren
En blijkbaar kan pindakaas daarbij helpen.
Miljardairs zijn het erover eens: je hebt deze vaardigheid nodig om succesvol te zijn
19/06/2018   Door Mr. Gatsby
Heb je ’n goede babbel? Doe daar dan je voordeel mee!
Moet je je zorgen maken om die witte strepen in je kipfilet?
18/06/2018   Door Stijn van Wonderen
Als je dacht dat witte strepen op je kipfilet het gevolg zijn van de gestripte huid, dan heb je het mis. De waarheid is veel onguurder.
Dit zijn 7 tekenen dat je beter je ontslag in kunt dienen
18/06/2018   Door Esquire
Het Amerikaanse blad Fortune gaf ons zeven indicaties die er wellicht op wijzen dat je ontslag moet nemen. Hoeveel kun jij er afvinken?
Wetenschappelijk bewezen: Honden houden van reggae
18/06/2018   Door Mirjam van den Broeke
Soft rock vinden ze ook fijn, maar met andere muziekgenres doe je ze minder plezier.
10 simpele tips voor een productievere maandag
18/06/2018   Door Men's Health
Begin de week goed, dan kun je vrijdag lekker vroeg het terras op.
Wetenschap: zo win je elke discussie
18/06/2018   Door Esquire
Je hebt vast gelijk, maar gelijk kríjgen is een tweede.
Aan deze14 eigenschappen herken je een narcist
16/06/2018   Door Mirjam van den Broeke
We hebben er allemaal wel een rondlopen in onze omgeving.
'Slimme mensen drinken meer alcohol'
16/06/2018   Door Caroline Westendorp
Dan weet je ook weer waarom je vandaag met een kater in bed ligt.