Volg Gatsby

6 gezondheidstips van mensen die nooit ziek zijn


Met deze simpele gewoontes houd je virussen buiten de deur.

Terwijl jij vier keer per jaar snotterend, hoestend op de bank ligt, zijn er ook mensen die – hoe erg het ook heerst – nooit ziek zijn. Enerzijds benijd je ze, anderzijds vraag je je sterk af wat jij nou fout doet. Hier zijn 6 geheime tips van übermensen die nooit ziek zijn.   

1. Blijf in beweging

“Blijven bewegen is het meest belangrijke dat je kunt doen om je jaarlijkse aantal ziektedagen te verminderen,” zegt David Nieman, dokter en directeur bij het Appalachian State University Human Performance Lab.

Consistent blijven bewegen houdt volgens onderzoek je gezondheid in topconditie. Hoe dit precies kan, is niet helemaal duidelijk. Mogelijk zorgt de extra hartactiviteit voor een leger aan bacteriedodende cellen en voor een verlaging van stresshormonen, vermoeden de onderzoekers.

“Mensen die 30 tot 60 minuten per dag in beweging zijn, hebben 46% minder ziektedagen per jaar dan inactieve mensen,” zegt Nieman.

Ook als je niet genoeg tijd hebt om in je drukke leven een workout in te plannen, kun je toch nog van de voordelen profiteren. “Deel simpelweg je dagelijkse beweging op in meerdere sets van 10 minuten,” legt Nieman uit.

2. Was vaak je handen

Als iets je ziek kan maken, zijn het wel je eigen – vieze – vingers. De reden is simpel: per uur raak je gemiddeld 16 keer je gezicht aan. Voor bacteriën is dit de perfecte toegangspoort tot je lichaam. Was daarom een paar keer per dag je handen met zeep en warm water, zegt het Center for Disease Control and Prevention. Handontsmettingsmiddel werkt ook, mits het minimaal 60 procent alcohol bevat.

Ook goed om te weten: een high-five of boks resulteert in 50 procent minder bacteriën dan een normale hand geven. Al is het wel de vraag hoe de rest van je kantoor daarover denkt.

3. Duik vaker de koffer in

Wie had gedacht dat scharrels en partners ook bij kunnen dragen aan je gezondheid? Volgens onderzoekers van Wilkes University in Pennsylvania hadden studenten die één of twee keer per week sex hadden meer antilichamen in hun bloed. Deze stoffen zijn belangrijk in de strijd tegen ziekteopwekkers als virussen en bacteriën. Veilig vrijen is dus nog veiliger dan je dacht.

4. Verander van spijs

“Gezonde voeding mag uiteraard niet worden vergeten,” zegt voedingsdeskundige Jackie Newgent. “Er zijn meerdere dingen die je gezondheid kunnen stimuleren.” Door gevarieerd te eten haal je wat je lichaam nodig heeft gemakkelijker in huis. Synergie is duidelijk het sleutelwoord.

Leg hierbij de nadruk op veel groenten zoals bloemkool, asperges, spinazie en champignons. Ook kan het helpen om probiotica te slikken/drinken om je lichaam van extra gezonde bacteriën te voorzien. Mensen die meer probiotica slikken, zijn minder vaak ziek en herstellen sneller, schrijft de British Journal of Nutrition.

5. Pak 8 uur slaap

Volgens het National Sleep Foundation, pakken personen met een bovengemiddeld goede gezondheid meer uren slaap per nacht dan anderen. Op dezelfde manier dat een slechte nacht je dag goed kan verzieken, geldt het omgekeerde ook. Slaap beter, voel je beter.

Je immuunsysteem gedijt beter met een goede nachtrust. Volgens onderzoek lopen mensen met minder dan 6 uur slaap per nacht vier keer meer risico om ziek te worden.

6. Mindfulness

Wat moet je doen als je stress hebt? Diep ademhalen en ontspannen. Onderzoek heeft aangetoond mensen die regelmatig mediteren en ademhalingsoefeningen doen, minder vaak ziek zijn. Ook zijn hun symptomen minder heftig wanneer ze wel ziek worden. Een beetje ontspannen doet kennelijk wonderen voor je geest én je gezondheid. Dubbele winst. 

(Via Men's Health)

Meer Leren
Deze 52 woorden zullen mensen van adel nóóit gebruiken
07/07/2018   Door Mirjam van den Broeke
Want zo heurt het niet. Gebakjes zijn taartjes, een japon is een jurk. Dit zijn 52 woorden die Willem-Alexander, Máxima en andere leden van de Koninklijke familie nooit zullen gebruiken.
Catalógus, zeuven, eensgezinswoning: nog eens 10 woorden die te vaak verkeerd worden uitgesproken
03/07/2018   Door Mirjam van den Broeke
Pak ze hard aan, die taalverloederaars!
Deze Oud-Hollandse woorden zijn te mooi om niet meer te gebruiken
03/07/2018   Door Mirjam van den Broeke
Tijd voor een eerherstel.
Spagetti, pap-prika en advocado: deze woorden mag je nooit meer verkeerd uitspreken
03/07/2018   Door Mirjam van den Broeke
Omdat het een beetje onnozel overkomt.
Dit zijn de do’s & don’ts voor als je in Thailand bent
28/06/2018   Door Mr. Gatsby
Thailand is een utopie voor menig backpacker met slechts een drol en een stuiver te besteden. Thailand is tevens het land waar je per dag honderden euro’s (of tienduizenden bath) kunt verbrassen door je te laten onderdompelen in de meest luxe resorts. En zo biedt Thailand voor ieder wat wils.
Kom je vaak te laat? Dan ben je succesvoller
25/06/2018   Door Mirjam van den Broeke
Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.
Deze 9 apps maken je slimmer
25/06/2018   Door Stijn van Wonderen
Tja, want het ding in je zak heet niet voor niets een 'smartphone'.
Aan deze signalen herken je of iemand liegt
25/06/2018
En hoewel sommige mensen misschien beter zijn in liegen dan anderen, blijkt iedereen zichzelf te kunnen trainen in liegen.
Hoor je eigenlijk fooi te geven in een restaurant? En zo ja, hoeveel?
25/06/2018   Door Stijn van Wonderen
Er heerst veel onzekerheid omtrent het geven van fooi. In de Verenigde Staten is het geven van fooi haast verplicht, terwijl het in Scandinavische landen usance is om geen cent extra te lappen. Maar wanneer geef je wel en niet een fooitje?